har inget fantastiskt att skriva om

Livet går på som vanligt. Samtidigt som jag går runt här och fixar mat så sitter det nån nere i Afrika och har inte ätit på 2 veckor. Det känns så konstigt att sitta här och vara medveten om det, och så gör man ingenting åt det! För vad kan jag som liten människa göra här i sverige just nu? Jag sitter här och utbildar mig och gör inte så mycket mer. Köpa enbart fairtrade? Det blir inte så stor påverkan om det är enbart jag som gör det. Men 1 person är alltid en början. Det är ganska sjukt egentligen, att mina val som jag gör när jag handlar, gynnar djuren mer än människorna. Med det tänker jag på faktumet att jag är pescetarian (äter ägg, mejeriprodukter, fisk och skaldjur, inga andra animaliska matprodukter). Det gynnar miljön och djuren. Men hur kan jag aktivt hjälpa människorna? Typ sluta köpa kläder? Men då kommer jag till ett nytt dilemma. Om jag slutar att köpa varor gjorda av människor med extremt dåliga arbetsförhållanden, kommer det då vara någon som förlorar sitt jobb? Tänk då om den personen blir av med det enda hon/han livnär sig på?
Jag känner mig kritisk till att ge pengar till alla hjälporganisationer, vem vet hur mycket pengar som faktiskt hamnar hos de som behöver dem? Samtidigt så måste man göra något! Jag tänker kolla runt lite på olika sidor nu..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0