stress

Okej. Jag fick en stressgråtattack vid middagsbordet - det som också hände på en av mina trumpetlektioner. Tydligen märkte mamma att jag blev mer stressad redan när jag kom hem från Sandviken. Nu gick jag nyss in på vårdguiden.se och kollat på stresssymptom.

Tydliga tecken och varningssignaler:

  • Du är trött på morgonen även när du har sovit länge och ostört flera nätter i rad.
  • Du har svårt att somna på kvällen och vaknar kanske tidigt på morgonen utan att kunna somna om.
  • Du känner dig likgiltig och struntar i vad som händer omkring dig, eller känner dig nedstämd och orolig.
  • Du har lätt att fastna i negativa tankar.
  • Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker.
  • Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning.
  • Du känner dig uppgiven, trött och tung. Det gör att du isolerar dig och minskar på sociala kontakter.
  • Du har tappat lusten för sex.
  • Du får lättare och oftare infektioner.
  • Du har svårare att koncentrera dig och glömmer lättare bort saker.
  • Du upplever att tiden aldrig räcker till och höjer därför tempot och försöker göra flera saker samtidigt.
  • Eftersom tiden inte räcker till väljer du bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner.
  • Du behöver alkohol, nikotin, koffein, eller sömnmedel för att orka med vardagen - eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.
Det blev 10 mot 2. 10 som stämmer. Kul. Jag ska gå till rektorn imorn och kolla om det går att ta bort fler ämnen från schemat. Jag sa ju till mig själv att det här inte skulle hända mig. Men nu blev det så i alla fall.
Lite komiskt att jag lämnade in en vetenskaplig rapport om stress för drygt två månader sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0